Dr. Antje Dietze

Assoziierter Forschende
Forschungsschwerpunkt: Zirkulationen und sozio-politische Räume

VITA

Biografie

Antje Dietze ist Historikerin und Kulturwissenschaftlerin. Sie promovierte 2012 an der Universität Leipzig mit einer Studie zur postsozialistischen Transformation im Kulturbereich am Beispiel der Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz in Berlin. 2014/15 war sie Gastwissenschaftlerin am Centre canadien d’études allemandes et européennes der Université de Montréal im Rahmen der “Postdoctoral Researchers International Mobility Experience (P.R.I.M.E.)” des DAAD (BMBF und EU/Marie Curie Actions/COFUND). Von 2016 bis 2024 war sie wissenschaftliche Mitarbeiterin im DFG-Sonderforschungsbereich 1199 „Verräumlichungsprozesse unter Globalisierungsbedingungen“ am Research Centre Global Dynamics der Universität Leipzig. Ab 2022 war sie Geschäftsführerin und stellvertretende Direktorin des Frankreichzentrums sowie ab 2023 Sprecherin des Deutsch-Französischen Doktorandenkollegs „Kulturtransfers – Transferts culturels“ in Kooperation der Universität Leipzig mit der Ecole normale supérieure (ENS-PSL) in Paris. Im Studienjahr 2024/25 ist sie assoziierte Forscherin am Centre Marc Bloch.;

Antje Dietze est chercheuse associée au Centre Marc Bloch depuis octobre 2024. Elle a obtenu son doctorat à l’université de Leipzig en 2012 avec une thèse sur la transformation postsocialiste du paysage culturel berlinois après 1989, à l’exemple de la Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz. En 2014/15, elle a été chercheuse invitée au Centre canadien d’études allemandes et européennes de l’Université de Montréal dans le cadre de la « Postdoctoral Researchers International Mobility Experience (P.R.I.M.E.) » du DAAD (Marie Curie Actions/COFUND). Entre 2016 et 2024, elle a travaillé dans le Sonderforschungsbereich 1199 « Verräumlichungsprozesse unter Globalisierungsbedingungen » au Research Centre Global Dynamics de l’université de Leipzig. Elle a également été directrice adjointe du Centre des études sur la France et la Francophonie Leipzig et, à partir de 2023, responsable du collège doctoral franco-allemand « Kulturtransfers – Transferts culturels » en coopération avec l’École normale supérieure (ENS-PSL) à Paris.;

Antje Dietze has been an associated researcher at Centre Marc Bloch since October 2024. She earned her doctorate from Leipzig University in 2012 with a study on the role of cultural institutions in the post-socialist transformation using the example of the Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz in Berlin. In the academic year 2014/15, she was a research fellow at the Centre canadien d’études allemandes et européennes at Université de Montréal, funded by the programme “Postdoctoral Researchers International Mobility Experience” (P.R.I.M.E.) of the German Academic Exchange Service (Marie Curie Actions/COFUND). From 2016 to 2024, she was a researcher in the Collaborative Research Centre (SFB 1199) “Processes of Spatialization under the Global Condition” at Leipzig University. She was also deputy director and coordinator of the Leipzig Centre for the Study of France and the Francophone World and speaker of the Franco-German graduate school „Transferts culturels / Kulturtransfers“ in cooperation with Ecole normale supérieure (ENS-PSL) in Paris.

Mutterinstitut:

Universität Leipzig

FORSCHUNG

Publikationen

2023        “The Spatial Organization of Theatrical Entertainment. Data Sets from German Trade Publications, 1890s to 1920s”, https://doi.org/10.48736/GD1LNUGZB, Datensatz, GlobeData, V1.

2023        mit Alexander Vari (Hg.): Urban Popular Culture: Experiences from Northern, East-Central and Southern Europe, 1870s to 1930s, New York 2023.

2022        Transferring an Industry, Imagining New Spaces. Francophone and German-speaking Panorama Producers in Europe and North America, in: Michel Espagne und Matthias Middell (Hg.), Intercultural Transfers and Processes of Spatialization, Leipzig 2021, S.  245–270.

2021        A Middleman’s Process. Booking and Managing Musical Theater Venues in Montreal from the 1880s to the First World War, Journal of Urban History 2021, 47(5), S. 997–1015.

2021        Berlin’s Theatre Landscape after 1989: Cultural Policy Strategies and Multi-Level Transformations, Comparativ. Zeitschrift für Globalgeschichte und vergleichende Gesellschaftsforschung 2021, 31(2), S. 158–168.

2020        „Wie organisiert man die Vergnügungsindustrie? Internationale Verbände der deutschsprachigen Varietéwelt, 1880-1929“, Geschichte und Gesellschaft 46 (1): 87–121.

2020        mit Maren Möhring (Hg.): Produktionswelten der Massenkultur. Themenheft, Geschichte und Gesellschaft 2020, 46/1.

2019        mit Matthias Middell: Methods in Transregional Studies: Intercultural Transfers, in: Matthias Middell (Hg.): Handbook of Transregional Studies, London 2019, S. 58–66.

2019        „Maßnahmen zur Hebung des Standes. Strategien von Unternehmern des Vergnügungsgewerbes am Beispiel des Leipziger Krystall-Palastes“, Moderne Stadtgeschichte (2): 14–24.

2018        mit Katja Naumann: Revisiting Transnational Actors from a Spatial Perspective, in: European Review of History: Revue européenne d’histoire 2018 (25/3), S. 415–430.

2017        mit Claudia Baumann und Megan Maruschke (Hg.): Portals of Globalization in Africa, Asia, and Latin America, Themenheft Comparativ. Zeitschrift für Globalgeschichte und Vergleichende Gesellschaftsforschung 2017, 27(3–4).

2016        mit Ulf Engel, Heidrun Zinecker, Frank Mattheis und Thomas Plötze (Hg.): The New Politics of Regionalism. Perspectives from Africa, Latin America and Asia-Pacific, London 2016.

2015        Ambivalenzen des Übergangs. Die Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz in Berlin in den neunziger Jahren (Transnationale Geschichte 4), Göttingen 2015.