Dr. Margareta von Oswald | Assoziierte Forscherin
Mutterinstitut
:
Humboldt-Universität zu Berlin, EHESS
|
Position
:
wissenschaftliche Mitarbeiterin, Humboldt-Universität zu Berlin
|
Fachbereich
:
Anthropologie
|
Biographie
Ich bin Anthropologin, wissenschaftliche Mitarbeiterin am Centre for Anthropological Research on Museums and Heritage (CARMAH) der Humboldt-Universität zu Berlin und derzeit Mindscapes' Curatorial Research Fellow. Meine Dissertation schloss ich 2021 in einem Cotutelle-Verfahren zwischen der EHESS/Ecole Normale Supérieure, Paris, und der Humboldt-Universität zu Berlin ab, anschließend an den Master 'Pratiques de l'Interdisciplinarité' an der EHESS und der Ecole Normale Supérieure, und einem Bachelor in Sozialwissenschaften an der Universität Stuttgart und Sciences Po Bordeaux.
Mindscapes hat zum Ziel, zu einer Veränderung beizutragen, was wir unter mentaler Gesundheit verstehen, wie wir sie behandeln und wie wir darüber sprechen. Ausgangspunkt des Projekts in Berlin ist die Auseinandersetzung des Mindscapes Artist-in-Residence Künstlers Kader Attia mit dem Thema Reparatur im Gropius Bau, die von September 2022 bis Januar 2023 in der Ausstellung YOYI! Care, Repair, Heal und einem öffentlichen Programm mündete. Aktuell beende ich die Arbeit an der Publikation zu dem Projekt - "Das resonante Museum. Berliner Gespräche über mentale Gesundheit."
Meine Forschung befasst sich mit der Frage, wie Menschen sich in der Gegenwart mit umstrittenen Vergangenheiten, insbesondere der kolonialen, auseinandersetzen, und wie Museen zu demokratischeren Orten werden können. Von 2016-2021 war ich wissenschaftliche Mitarbeiterin und Doktorandin im Projekt "Making Differences. Transforming Museums and Heritage in the 21st Century". In der Forschungsgruppe "Transforming the Ethnographic" (mit Jonas Tinius und Larissa Förster) beschäftigten wir uns damit, wie das Erbe anthropologischer Wissensproduktion und Sammelns heute verhandelt wird, unter Berücksichtigung von Entwicklungen und Perspektiven aus dem politischen, aktivistischen, wissenschaftlichen, künstlerischen und kuratorischen Bereich. Ein wichtiges Ergebnis der Forschungsgruppe ist der Sammelband 'Across Anthropology. Troubling Museums, Colonial Legacies, and the Curatorial' (2020, Leuven University Press, hrsg. mit Jonas Tinius).
Die Dissertation befasst sich mit den Möglichkeiten und Grenzen der Aufarbeitung des Kolonialismus im Berliner Ethnologischen Museum, insbesondere in dessen Afrika-Abteilung. Basierend auf einer zweijährigen Ethnographie der verschiedenen Arbeitspraktiken des Museums (2013-2015), Interviews mit aktuellen und ehemaligen Mitarbeiter*innen sowie Archivarbeit untersucht die Dissertation die Einbettung in und Verstrickung des Museums mit kolonialen Denkmuster, Epistemologien und Praktiken. Anhand des Begriffs des ‚working through’ (durcharbeiten) wird aufgezeigt, dass das durcharbeiten der kolonialen Präsenz im Museum ein langwieriger und verstörender Prozess ist. Diese Aufarbeitung schließt Prozesse der Anerkennung der koloniale Vergangenheit ein, zeigt aber auch vielfältige Formen von Widerstand, Verleugnung und Verweigerung im Museum auf – und fordert somit dazu auf, die Auseinandersetzung mit der koloniale Vergangenheit als eine fortlaufende und unabgeschlossene Herausforderung zu sehen, die weit über das Museum hinausgehen.
Titel der Dissertation
Working through colonial collections. An ethnography of the Ethnological Museum in Berlin
Zusammenfassung der Dissertation
What are the possibilities and limits of engaging with the ongoing articulations of colonialism in ethnological museums? This book addresses this question from within Berlin’s Ethnological Museum; more particularly, its Africa department. It captures the Museum in a moment of substantial transformation, as it prepared the move of its exhibition to the Humboldt Forum, a newly built and contested cultural centre on Berlin’s museum island. Debates around this move and the eethnolgoical collections have served as central prisms to negotiate Germany’s stance towards its colonial history. The book discusses almost ten years of debate during which German colonialism has been negotiated, and further recognised, via conflicts over its colonial museum collections (2012-2021).
Crystallised in the notion of ‘working through’, the reckoning with enduring colonial presences articulates as inconclusive and unsettling work in the Museum. It includes processes of recognition and acceptance of the colonial past and its duress, as well as multiple forms of difficulties and resistances to do so. ‘Working through colonial collections’ then points to central questions which concern our contemporary societies more generally: the reverberance, echoes, and aftermaths of colonialism in our everyday in its epistemologies, representations, materialities, or even more concretely,the words, relations, and affects we deal with.
This analysis is based on a two-year-ethnography of the museum’s different work practices, oral history interviews with current and former employees as well as archival work. Beyond recent debates on restitution and provenance, this ethnography engages with the diverse areas of expertise in the Ethnological Museum – the conserving, storing, ordering, curating, and researching of collections. The book examines the Museum’s embeddedness in colonial regimes of conceiving and doing the world: It shows how these regimes unfold in the Museum’s everyday – and thereby hopes to serve as a grid of analysis not only for other ethnological museums, but also Western museums more generally.
Institution der Dissertation
Betreuer
Awkward Archives
01.März 2023Margareta von Oswald , Jonas Tinius, Bernd Scherer, Lynhan Balatbat-Helbock, Hannes Hacke, Yann LeGall,Franka Schneider, Tahani Nadim
ISBN: 978-3-948212-92-9
Awkward Archives proposes a manual for academic teaching and learning contexts. An ethnographic research approach is confronted with the demands of archival research as both disciplines challenge their inner logics and epistemologies. Through fieldwork and ethnographic tools and methods, both analogue and digital, the editors take various contemporary archival sites in Berlin as case studies to elaborate on controversial concepts in Western thought. Presenting as such a modular curriculum on archives in their awkwardness—with the tensions, discomfort and antagonisms they pose.
With case studies on Haus der Kulturen der Welt, the Hahne-Niehoff Archive and the Museum für Naturkunde Berlin, among others.
Working Through Colonial Collections. An Ethnography of the Ethnological Museum in Berlin
15.Dezember 2022Margareta von Oswald
Edition: Leuven University Press
ISBN: 9789461664259
Reckoning with colonial legacies in Western museum collections
What are the possibilities and limits of engaging with colonialism in ethnological museums? This book addresses this question from within the Africa department of the Ethnological Museum in Berlin. It captures the Museum at a moment of substantial transformation, as it prepared the move of its exhibition to the Humboldt Forum, a newly built and contested cultural centre on Berlin’s Museum Island. The book discusses almost a decade of debate in which German colonialism was negotiated, and further recognised, through conflicts over colonial museum collections.
Based on two years of ethnographic fieldwork examining the Museum’s various work practices, this book highlights the Museum’s embeddedness in colonial logics and shows how these unfold in the Museum’s everyday activity. It addresses the diverse areas of expertise in the Ethnological Museum – the preservation, storage, curation, and research of collections – and also draws on archival research and oral history interviews with current and former employees. Working through Colonial Collections unravels the ongoing and laborious processes of reckoning with colonialism in the Ethnological Museum’s present – processes from which other ethnological museums, as well as Western museums more generally, can learn.
With a preface by Sharon Macdonald.
https://lup.be/collections/category-anthropology/products/152458
Publikationen
Bücher
Diana Mammana, Margareta von Oswald (eds.)
The Resonant Museum. Berlin Conversations on Mental Health.
Das resonante Museum. Berliner Gespräche über mentale Gesundheit.
Verlag der Buchhandlung Walther und Franz König, 2023
Margareta von Oswald, Jonas Tinius (eds.)
Awkward archives. Ethnographic drafts for a modular curriculum.
Open-access curriculum, developed as part of The Whole Life project at Haus der Kulturen der Welt,
Archive books, 2023.
Margareta von Oswald, Jonas Tinius (eds.)
Margareta von Oswald, Jonas Tinius (eds.)
Across Anthropology. Troubling colonial legacies, museums, and the curatorial.
Open-access and certified peer-reviewed edited volume, Leuven University Press, 2020. With an introduction and contributions by the editors and by A. Appadurai, R. Sansi, C. Deliss, amongst others.
Engaging Anthropological Legacies
Henrietta Lidchi, Sharon Macdonald, Margareta von Oswald (eds.)
Special issue of Museum Worlds: Engaging Anthropological Legacies, based on EASA Panel ‘Re-visioning material anthropological legacies for cosmo-optimal futures’, Volume 6, 2018, with an introduction and contributions by the editors.
Kapitel und Artikel
‘Introduction: Across Anthropology’,co-authored with Jonas Tinius, in Across Anthropology (see above), 2020, pp. 17-44.
‘Troubling Colonial Epistemologies in Berlin’s Ethnologisches Museum : Provenance Research and the Humboldt Forum’
Chapter in Across Anthropology (see above), 2020, pp. 106-129
‘No museum is an island’: speaking out from ethnographic research, co-authored with Sharon Macdonald, Christine Gerbich, Museum&Society special issue on museum methods, Vol 16, No 2, 2018, pp. 138-156.
The ‘Restitution Report’ First Reactions in Academia, Museums, and Politics, peer-reviewed blog entry, 2018, Wie weiter mit Humboldts Erbe? Ethnographische Sammlungen neu denken.
Engaging Anthropological Legacies toward Cosmo-optimistic Futures?, co-authored with Henrietta Lidchi and Sharon Macdonald, Museum Worlds: Advances in Research, Vol 6, 2018, pp. 95–107.
Decolonizing Research, cosmo-optimistic collaboration? Making ‘Object Biographies’, co-authored with Verena Rodatus, special issue of Museum Worlds: Engaging Anthropological Legacies, Vol. 6, 2018, pp. 221-223.
La Triennale : Entre négociations et volontarisme, Cahiers d’Études Africaines, special edition on contemporary art with editorial supervision by Cédric Vincent, N°223, 2016, pp. 679-698.