Dr. Marie Huber | Assoziierte Forscherin
Mutterinstitut
:
Philipps Universität Marburg
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Position
:
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
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Fachbereich
:
Geschichte
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Biographie
Marie Hubers Forschungsgebiet ist die globale Wirtschaftsgeschichte mit einem Schwerpunkt auf der Entwicklungspolitik in Afrika. Derzeit ist sie wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Sozial- und Wirtschaftsgeschichte an der Universität Marburg. Davor leitete sie ein Forschungsprojekt über Luftfahrt im postkolonialen Afrika an der Humboldt-Universität zu Berlin. Sie wurde an der Humboldt-Universität in Geschichte promoviert. In ihrem ersten Buch untersuchte sie am Beispiel Äthiopiens die Rolle von Tourismus und Kulturerbe in der Entwicklungsplanung.
Stipendium
Promotionsstipendium der Gerda-Henkel-Stiftung
Forschungsthema
In ihrem Promotionsprojekt und ersten Buch untersuchte Marie am Beispiel Äthiopiens die Umsetzung der Welterbekonvention in Entwicklungsländern.
Titel der Dissertation
Developing Heritage - Developing Countries, Ethiopian Nation-Building and the Origins of UNESCO World Heritage, 1960-1980
Projekte
Seit 2021 Deutsche Außenwirtschaft mit Afrika
-Finanzierung einer Vorstudie zu deutschen Direktinvestitionen in Afrika von 1950-1990 durch Africa Policy Research Institute (APRI), Berlin
-Bearbeitung von Fallstudien zum Entwicklungshilfe-Steuergesetz, zur Lufthansa und zu Deutsch-Äthiopischen Wirtschaftsbeziehungen im Rahmen des Teilprojekts „Außenwirtschaftliche Versicherheitlichung“ im SFB/TRR 138 „Dynamiken der Sicherheit“
-Archivforschung in Deutschland und Äthiopien
-Aufenthalt einer Gastwissenschaftlerin: Shakila Yacob, Malaysia.
Seit 2020 Staatsunternehmen und Industrialisierung in Afrika nach 1960
-Einreichung als ERC Starting Grant in 2021 (abgelehnt, ranking range 33 – 34 %) und 2023
-Anschubfinanzierung der HU Berlin zur Vorbereitung eines ERC-Starting Grants (25.000 €)
-Durchführung eines internationalen Workshops in 2020
-Archivforschung in Deutschland, Äthiopien, USA, Côte d‘ Ivoire, Niederlande, Frankreich
2018-2023 Luftfahrt im postkolonialen Afrika
-gefördert durch DFG “Eigene Stelle” (337.600 €) und PostDoc Stipendium der HU Berlin
-Teil des DFG Schwerpunktprogramms 1859 „Erfahrung und Erwartung“
-Projektleitung, Leitung eines Teams (1 wissenschaftlicher Mitarbeiter, 3 Hilfskräfte)
-Forschungsaufenthalte in Frankreich, Äthiopien, Côte d’Ivoire, Senegal, Niederlande, USA
-Aufenthalt eines Gastwissenschaftlers: Waqar Zaidi, Lahore University of Management und Science, Pakistan
-Durchführung von mehreren internationalen Konferenz-Panels und Workshops, Kooperation mit Lahore University of Management und Science, Pakistan
Organisation von Veranstaltungen
2022 Organisation und Leitung (mit Waqar Zaidi, LUMS, Pakistan): “Fractured Skies: Civil Aviation and the Global South”, online, 28.-30.6.2022
2021 Organisation und Leitung (mit Stefanie Ettmeier, DIW Berlin): Masterclass mit Ute Röschenthaler „What can Economics and Economic History learn from Memory Studies”, 6.4.2022, DIW Berlin.
2020 Organisation und Leitung: Digital Workshop “Global History of State Enterprises, 1950 to present”, online: historysoe.net, 26/27.11.2020, HU Berlin
2020/21 Panel “Disciplinary Trends: History” at Africa Knows! (mit Larissa Schulte-Nordholt, Paul Nugent, Jan Bart Gewald, Enocent Msindo), Dez 2020- Jan 2021, Leiden University/online
2020/21 Panel “History of State Enterprises in African states after independence”, ENIUGH VI, Turku/online (mit Alexander Keese)
2019 Panel “The United Nations in Africa, and Africa in the UN: Bureaucratic Wrangling, Translocal Negotiations, and the Politics of Expertise”, European Conference of African Studies (ECAS), 11. bis 14. Juni, Edinburgh University
Verschiedenes
seit 2021 Beraterin, APRI - Africa Policy Research Private Institute, Berlin
seit 2021 Mitgründerin und Redaktionsmitglied des Perspektiven.blog - Beiträge zu Berufsperspektiven für Geistes- und Sozialwissenschaftler*innen
seit 2017 Mentorin bei mentorme, berufsbezogenes Förderprogramm für Frauen
2016 Beraterin (Kulturerbe und Tourismus), UNESCO Mission in äthiopische Biosphärenreservate, 15.-21. Juli
2014 Beraterin (Stadtentwicklung), copes Berlin
2013-2014 Fachübersetzung und -lektorat (Geschichte, Französisch-Deutsch), für Prof. Dr. Sandrine Kott, Université de Genève
Aktivitäten
Begutachtungen
2022 Peer-Review für: International Journal of Cultural Property (Cambridge), Cogent Social Sciences (Taylor & Francis)
2021 Peer-Review für Journal of Educational Media, Memory and Society (Berghahn)
Seit 2019 Gutachterin für De Gruyter Publishers, Berlin
Mitgliedschaften
Arbeitskreis für kritische Unternehmensgeschichte (AkkU eV)
European Network in Universal and Global History (ENIUGH)
Verband der Historiker und Historikerinnen Deutschlands (VHD)
Wissenschaftlicher Arbeitskreis zum Horn von Afrika (WAKVAH eV)
Eurafrica in the Jet Age – Air Transport and new economic spaces between Africa and Europe after 1950
Four airlines: Air Afrique, Ethiopian Airlines, Union Aéromaritime du Transport (UTA) and Lufthansa will serve as case studies and be analysed from a business and political viewpoint, based on records of government institutions and international organisations, trade journals, interviews with former managers and civil servants, and, where available, corporate archives. Each of these airlines played an important and distinct role in building up the infrastructure for air transport between Europe and Africa after 1950. The West African multinational airline Air Afrique, was formed when 11 francophone states of Africa joined their airspace rights, initially taking over infrastructure and equipment as well as a small fleet from the French. Ethiopian airlines was and still is considered the most successful African airline, set up in the early 1950s with the help of US American managers from the US American Trans World Airlines (TWA), but soon fully Africanised and operating with profit. The French Union de Transports Aériens (UTA) was founded with state funds, as a private company, and one of three major national carriers in the framework of a strict government-controlled air transport sector. The company took over the former colonial network of routes in Africa, it also owned 33 % of the shares in Air Afrique. After 1945, the German flag carrier Luftag, to be renamed Lufthansa in 1954, faced financial difficulties and restrictions to aerial sovereignty, but due to the importance of Frankfurt in international air travel and the economic growth occurring from the mid- 1950s on, the state-owned airline expanded operations throughout the 1960s and 1970s and became an important provider of European-African transport. My key hypothesis is that efforts to produce a distinct Eurafrican airspace between African and European political and economic actors were supposed to foster European integration and to mitigate the impact of US power and Cold War dynamics on European and African states and economies. Air transport is a key element to both the theoretical and practical dimensions of the unfolding of high modernity from the 1960s, which was characterised by the increasing international connectivity and dependency of markets, production, and consumption – and an increasing need for global mobility. By using airlines as a lens, we can understand how economic and political relations were intertwined and resolved on a day-to-day basis of business operations.
Publikationen
Bücher
Developing Heritage – Developing Countries: Ethiopian Nation-Building and the Origins of UNESCO World Heritage, 1960–1980. Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2020. https://www.degruyter.com/view/title/570571.
Herausgeberschaften
Keese, Alexander, Marie Huber. 2022 (Hg.): State Enterprises in Africa: A Postcolonial History’. Zeitschrift Für Unternehmensgeschichte 67 (2): 167–87. https://doi.org/10.1515/zug-2022-0030.
Begutachtete Zeitschriftenaufsätze
Huber, Marie. 2022. ‘Putting a Nation on the Map: The Construction of a Geographical Imaginary through the Project for a National Atlas of Ethiopia, 1962–1987*’. Comparativ 32 (2): 264–88. https://www.comparativ.net/v2/article/view/3240
“State-Owned Success in the Air: Ethiopian Airlines and the Multinational Air Afrique in the 1960s and 1970s.” Zeitschrift Für Unternehmensgeschichte 67, no. 2 (September 8, 2022): 271–92. https://doi.org/10.1515/zug-2022-0017.
“Creating Destinations for a Better Tomorrow: UN Development Aid for Cultural Tourism in the 1960s.” Journal of Contemporary History 57, no. 2 (April 1, 2022): 317–40. https://doi.org/10.1177/0022009420974765.
Huber, Marie. 2016. ‘Making Ethiopian Heritage World Heritage. UNESCO’s Role in Ethiopian Cultural and Natural Heritage / Faire Du Patrimoine Éthiopien Un Patrimoine Mondial: Le Rôle de l’Unesco Dans La Reconnaissance Du Patrimoine Culturel et Naturel Éthiopien’. Annales d’Éthiopie 31 (1): 45–64. https://doi.org/10.3406/ethio.2016.1623.
Beiträge zu Sammelwerken
Huber, Marie. 2018. ‘Altes Wissen auf neuen Wegen - Die Verbreitung von Äthiopienwissen durch internationale Netzwerke 1950-1980’. In Wissen in Bewegung: Migration und globale Verflechtungen in der Zeitgeschichte seit 1945., edited by Simone Lässig, Stephanie Zloch, and Lars Müller, 291–321. Berlin; Boston: De Gruyter.
Medien (Auswahl)
Die Politisierungsmaschine. Internationale Kulturpolitik und Bürgerkrieg in Äthiopien. Geschichte der Gegenwart, 26.9.2021, https://geschichtedergegenwart.ch/die-politisierungsmaschine-internationale-kulturpolitik-und-buergerkrieg-in-aethiopien/
Äthiopiens Kulturerbe ist in Gefahr, Der Tagesspiegel, 09.02.2021, https://www.tagesspiegel.de/wissen/bedrohte-altertuemer-aethiopiens-kulturerbe-ist-ingefahr/26898890.html