Dr. Christina Reimann Assoziierte Forscherin



Mutterinstitut
University of Gothenburg
Position
Wissenschaftliche Mitarbeiterin (Postdoc)
Fachbereich
Geschichte

Aufenthaltszeitraum : vom 01.03.2012 bis 30.09.2018
Lebenslauf als Datei


Stipendium

Scholarship from German Research Foundation (DFG); 09/2009 - 09/2012, Member in Graduate School "Multilevel Constitutionalism" Humboldt-University Berlin
Scholarship from FAZIT-Foundation, 10/2012 - 09/2013
Scholarship from Centre Marc Bloch, 10/2013 - 03/2014, and 02 - 03/2015

Visiting Fellowship at SFB/TRR 138 "Dynamics of Security", Phillipps-University Marburg, 09/2015-02/2016

Postdoc-Fellowship at Leibniz Institute for European History, Mainz, 03/2016 - 08/2016

Research Funding: Centrum för Hav och Samhällle, 09 - 10/2018

 


Forschungsthema

Transnational History, Europe in the 19th and 20th Century

Social and Cultural History of Law and Constitutions

History of Social Security and Welfare States

History of Migration and Port Cities


Titel der Dissertation
Schule für Verfassungsbürger? Die Bildungsligen und der Verfassungswandel des späten 19. Jahrhunderts in Belgien, England und Frankreich.
Zusammenfassung der Dissertation

Die Bildungsreformdebatten waren Teil des Verfassungswandels im späten 19. Jahrhundert: Mit diesen Debatten reagierten die bürgerlichen Gesellschaften auf den Legitimations- und Veränderungsdruck, die auf den Verfassungen lasteten, und trugen damit zugleich zur Dynamik des Verfassungswandels bei. Auf welche Weise dies geschah und welche Rolle organisierte gesellschaftliche Gruppen wie die Bildungsligen dabei spielten, ist Gegenstand dieses Bandes. Die Autorin analysiert den Verfassungswandel für den Zeitraum zwischen 1865 und 1904 als einen sozio-kulturellen Prozess und zeigt, wie sich der Wandel der bürgerlich-liberalen Verfassung als ein Wechselspiel zwischen emanzipatorischen und beharrenden Kräften entfaltete. Dazu untersucht sie die Bildungsdebatten in Belgien, England und Frankreich als Verfassungsdebatten und aus „verfassungskultureller“ Perspektive. In den Blick genommen werden die belgische und französische Ligue de l’enseignement, die englische National Education League sowie die National Education Association, die die Debatten ihres jeweiligen Landes maßgeblich prägten. Inwiefern trugen die Bildungsligen mit ihren Beiträgen zur Bildungsdebatte zum Verfassungswandel bei? Inwiefern waren sie an dem Legitimitätsverlust und der Beharrungskraft der Verfassungen beteiligt? Wie verfestigten sie die Ausschlussmechanismen der bürgerlich-liberalen Verfassung, und inwiefern trugen sie auch zu ihrer Überwindung bei?


Betreuer

Prof. Dr. Gabriele Metzler; Prof. Dr. Susanne Baer, LL. M.


Projekte

Migrants and the Making of the Urban-Maritime World

This collection explores the closely intertwined histories of port cities and migration. Throughout the ages of sail and steam, port cities served as nodes of long-distance transmissions and exchanges. Commercial goods and news dispatches; people, animals, seeds, bacteria and viruses; technological and scientific knowledge; as well as new ideas, fashions and other cultural trends all arrived in, transformed and moved through these microcosms of the global. Gateways of change, places like Manila, New York City, Smyrna, Naples, Matadi, Antwerp and Barcelona functioned as focal points and catalysts for colonial projects, wars, mercantile ventures or mass migrations. To be sure, port cities do not conform to any ideal type. In fact, the more we learn about port cities—always in flux and crucial in driving societal change—the more unwieldy, the more difficult to pin down, these places seem to become. Whether we approach these spaces as links or ‘contact zones’ between the local and the global (Amenda/Fuhrmann 2007; Jarvis 2008); as ‘Port Cityscapes’—that is, built environments interconnected through far-ranging networks of trade and communications (Hein 2011)—or as ‘liminal spaces’, whose peculiar position between sea and surrounding hinterland gave rise to a distinctive waterfront culture transcending national boundaries (Beaven/Bell/James 2016), the port city remains an elusive and ambiguous, however appealing, analytical construct (Heerten 2017). Scholars from a number of fields and disciplines have identified these junctures of the urban and the maritime as sites of particular interest for social and historical research (Osterhammel 2010).  

People on the move brought on the hustle and bustle of encounters, the cultural fluidity, and the competing impulses that rendered port cities particularly dynamic and exhilarating places. Continual movements helped forge common interests and rivalries among far-away corners of the earth. On closer examination, however, port cities also present a long history of efforts to restrict, interrupt or rearrange (long-distance) entanglements—through legislation and regulations, codes of practice, opinion making or some other means. Scholars have long taken an interest in the growth of cities, urban culture, and migrations, but these areas of research have typically remained separate. By focusing on migrants—their actions and how they were acted upon—the authors seek to capture the contradictions and complexities that characterized port cities: mobility and immobility, excitement and anxiety, acceptance and rejection, nationalism and cosmopolitanism, diversity and homogeneity, segregation and interaction.

This volume consists of original and previously unpublished research, and offers a wide geographical perspective, covering port cities on four continents – Tunis and Matadi; Manila and Izmir; New York City, Honolulu and San Juan; Gothenburg, Antwerp, London, Barcelona and Naples. The several contributions deal with agency in a widened sense, considering the activities of individuals and collectives as well as non-human actants in the sense of Bruno Latour (Latour 2000, 2002). This approach allows for taking into account, for instance, the important agency of sailing and steam boats, train connections, the built environment, goods or microbes in shaping urban-maritime spaces. Bringing non-human actants into the constellation of actors helps highlight the unique as well as generic features of port cities around the globe. An actor-centred approach provides cohesion while at the same time capturing the diversity and volatile character of different ‘migrant groups’. To be sure, prospects, experiences and expectations differed markedly depending on what locality, what group of people and what time period we choose to examine. But circumstances also varied within seemingly uniform groups, e. g. Chinese business people in Manila, Gothenburg seafarers or foreign prostitutes in Antwerp. One way to approach the elusive ‘migrant’ is to examine the heterogeneity of different groups of mobile actors—sailors and other seafarers, domestic servants, emigrants, business people, colonial agents, seasonal labourers, diplomats et cetera—to understand how they lived through, understood and responded to the uncertainties, risks and opportunities that were present in port city milieus. In this respect, it is important to acknowledge and to empirically underscore that non-human actants like microbes, technical devices or even bureaucratic arrangements not only accompanied human activities but took an active part in them. While avoiding grand narratives of permanent circulation, the focus on agency grounded in Latour’s actants-perspective has the advantage of providing a down-to-earth yet finely knitted interpretation of port cities’ place in-between the local and the global.

 

How Insurances Shaped Social Norms and Individual Behaviour:

A Cultural History of Social Insurances in Belgium and the Netherlands (1890-1939)

Since the 19th century, insuring one’s life and health has been an important facet of modern life for both individuals and socio-political communities all over Western Europe. While the post-1945 welfare state is subject to substantial transformation, we still know very little about the social and cultural implications of insurance’s transition into a mass phenomenon in the late 19th and early 20th centuries. This project offers a missing cultural history of the emergence of social insurance as a major ordering principle of modern society between ca 1890 and 1939. In this period preceding the introduction of the modern welfare state, the Netherlands and Belgium saw the nation-state starting to act as an insurer. Insurance against the risks of social and economic life developed from a bourgeois habit and privilege into an encompassing socio-cultural practice. At the same time, thanks to the growing port cities of Rotterdam and Antwerp, human mobility increased across Dutch and Belgian society. This mobility affected the way in which social insurance schemes were framed and how people perceived them.

Historical knowledge about how social insurances contributed to shaping modern societies and individual life-styles is topical in a context of disintegrating welfare states, as social insurance is transformed back into a private enterprise, if not into a privilege. My project to write a cultural history of social insurance allows for grasping the implications of social insurances for both, society and the individual. It has two interlinked purposes: first, to identify changes in the social order and behavioural norms, and in representations of these norms and behaviours brought about by social insurance as a mass phenomenon; and second, to situate the individual within the expansion of insurance practices.

(1) I will identify how social insurance’s expansion changed social behaviour and norms and contemporaries’ representations of these norms and behaviours. Within this broader research question, I will scrutinize two interrelated aspects and ask: Which changes can we detect in representations of law as a foundation of insurance and of social order? How did the prevalence of social insurance affect representations of gender relations in the Belle Epoque and the inter-war-period respectively? Did social insurance generate new gender norms? This project will investigate how changing insurance practices brought about sharper legal and socio-cultural boundaries between the sexes.

(2) The study will bring the individual back into the history of insurance. This new perspective allows for greater nuance in interpreting the emancipating and integrating effects of (statutory) social insurance argued for by political and social historian. Which impact did the expansion of the insurance principle – or exclusion from it – have on individual life paths? How was individual behaviour disciplined by risk-reducing measures introduced by insurances?

Individual life, especially in the Netherlands and Belgium became increasingly characterised by mobility and the development of insurances and of mobility affected each other. But how did insurance create or undermine group belonging (local, national, ethnic, professional etc.), especially in cosmopolitan places like the port cities of Rotterdam and Antwerp?  

 

 


Organisation von Veranstaltungen

1.-2/10/2015: Workshop „Junges Forum“ at the Centre Marc Bloch: "Migration und Grenzen: Grenzkonstruktion als soziale und administrative Praxis von 1880 bis heute" / "Migration et Frontières: La construction de frontières comme praitique sociale et administrative de 1880 à nos jours"

22-23/11/2017: Conference "Port Cities and Migration" at the Centre for European Research/University of Gothenburg



Publikationen als PDF

Hors-série de la revue Trajectoires: "Pratiques de frontière"

21.Juli 2017

Irina Mützelburg, Christina Reimann, Gesine Wallem


Le Hors-série n°3 (2017) de la revue en ligne Trajectoires (CIERA) vient de paraître sous le titre:

Pratiques de frontière: Contrôle et mobilité en interaction de 1870 à nos jours

Praktiken der Grenzziehung: Wechselwirkungen zwischen Kontrolle und Mobilität von 1870 bis heute

Ce numéro a été coordonné par Irina Mützelburg, Dr. Christina Reimann et Gesine Wallem. Les contributions sont le fruit du Junges Forum organisé en octobre 2015 sur le thème  « Migrations et frontières : La construction de frontières par des pratiques administratives et sociales (des années 1880 à nos jours) ». 

Accès au dossier : https://trajectoires.revues.org/2338

Contenu du numéro:

  • Irina Mützelburg, Christina Reimann et Gesine Wallem
    Pratiques de la frontière : Contrôle et mobilité en interaction de 1870 à nos jours. Introduction [Texte intégral]
  • Sarah Frenking
    Fast täglich ergehen von Seiten des Publikums Anfragen an mich, wo die Grenze sei.“ [Texte intégral]
    Die Konstruktion der deutsch-französischen Grenze vor Ort um 1900
  • Inken Bartels
    Die Externalisierung der humanitären Grenze. [Texte intégral]
    Das Beispiel der ‚Unterstützung freiwilliger Rückkehr‘ durch die IOM in Marokko
  • Aurélie Audeval
    La spatialisation des identités assignées, Marseille 1940-1942 [Texte intégral]
  • Jonathan Miaz
    Qui peut rester et qui doit partir ? [Texte intégral]
    Les frontières au prisme des usages sociaux du droit d’asile en Suisse
  • Eva Hallama
    Zur Konstituierung von Grenzen und „Anderen“. [Texte intégral]
    Seuchenmedizinische Praxis in nationalsozialistischen „Grenzentlausungslagern“
  • Jérémy Geeraert
    Les frontières à géométrie variable de la citoyenneté. Accès aux soins des migrants dans un dispositif d’assistance [Texte intégral]


Schule für Verfassungsbürger? Die Bildungsligen und der Verfassungswandel des späten 19. Jahrhunderts in Belgien, England und Frankreich

01.Juli 2016

Christina Reimann

Edition: Waxmann
Collection: Historische Belgienforschung
ISBN: 978-3-8309-3476-9

Die Bildungsreformdebatten waren Teil des Verfassungswandels im späten 19. Jahrhundert: Mit diesen Debatten reagierten die bürgerlichen Gesellschaften auf den Legitimations- und Veränderungsdruck, die auf den Verfassungen lasteten, und trugen damit zugleich zur Dynamik des Verfassungswandels bei. Auf welche Weise dies geschah und welche Rolle organisierte gesellschaftliche Gruppen wie die Bildungsligen dabei spielten, ist Gegenstand dieses Bandes.

Die Autorin analysiert den Verfassungswandel für den Zeitraum zwischen 1865 und 1904 als einen sozio-kulturellen Prozess und zeigt, wie sich der Wandel der bürgerlich-liberalen Verfassung als ein Wechselspiel zwischen emanzipatorischen und beharrenden Kräften entfaltete. Dazu untersucht sie die Bildungsdebatten in Belgien, England und Frankreich als Verfassungsdebatten und aus „verfassungskultureller“ Perspektive. In den Blick genommen werden die belgische und französische Ligue de l’enseignement, die englische National Education League sowie die National Education Association, die die Debatten ihres jeweiligen Landes maßgeblich prägten. Inwiefern trugen die Bildungsligen mit ihren Beiträgen zur Bildungsdebatte zum Verfassungswandel bei? Wie verfestigten sie die Ausschlussmechanismen der bürgerlich-liberalen Verfassung, und inwiefern trugen sie auch zu ihrer Überwindung bei? Welche Rolle spielte dabei die transnationale Verflechtung der Ligen?

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Autoreninfo

Postdoktorandin am Centre Marc Bloch und assoziierte Forscherin am deutschfranzösischen Verbundprojekt „Saisir l’Europe“, studierte Geschichte und Politische Theorie an Sciences Po Paris und an der University of Kent, Canterbury. Sie war DFG-Stipendiatin im Graduiertenkolleg „Verfassung jenseits des Staates“ der Humboldt-Universität zu Berlin und wurde dort 2014 promoviert. Forschungsschwerpunkte: Kultur- und Sozialgeschichte des Rechts; transnationale Geschichte Westeuropas im 19. und 20. Jahrhundert. Im Wintersemester 2015/16 ist sie Visiting Fellow am SFB/TRR „Dynamiken der Sicherheit. Formen der Versicherheitlichung in historischer Perspektive“ an der Philipps-Universität Marburg.